Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.04 16:24 - „Експертът“ на страха: как се създава враг в очите на закона и обществото
Автор: investigator25 Категория: Други   
Прочетен: 55 Коментари: 0 Гласове:
0



 image

С разпадането на Съветския съюз в Русия настъпва епоха на нова религиозна свобода. Църквите отново отвориха врати, потиснатите вероизповедания се появиха отново, а в обществото нахлу духовен глад. Този период на отвореност обаче създаде и вакуум, пространство, готово да даде възможност на нови религиозни движения да пуснат корени. В тази динамична среда навлиза Александър Дворкин - личност, която ще се превърне в синоним на разрастващото се антикултово движение в Русия. Пристигането му, на пръв поглед безобидно, бележи началото на кампания, която ще окаже дълбоко влияние върху пейзажа на религиозната свобода в страната.


Влизането на Дворкин в Руската православна църква (РПЦ) е улеснено от препоръчително писмо от известния богослов Джон Мейендорф, което му дава достъп до новосформирания отдел за религиозно образование и катехизис. Макар първоначално да твърди, че е църковен историк с малко познания за „сектите“, той бързо приема ролята на кръстоносец срещу сектите, като оформя участието си като неохотно приемане на необходима задача. Този разказ, грижливо изграден, за да го представи като отзивчива фигура, изпълняваща нужда, прикрива по-обмислена програма. Моментът на пристигането му е подходящ; зараждащата се РПЦ, която все още намира своето място в постсъветския свят, представлява плодородна почва за насаждане на неговата антикултова идеология.


Една от първите мишени на кампанията на Дворкин е Центърът „Богородични“ - религиозна организация, свързана с православието, но действаща независимо от РПЦ. Възползвайки се от тревогите на „загрижени роднини“, Дворкин представя групата като опасна „тоталитарна секта“, правейки паралели с древната монтанистка ерес. Този случай се превръща в план за бъдещите му дейности, демонстрирайки ефективността на използването на обществения страх и медийното внимание за създаване на търсене на „антисектантски“ действия. Конференциите и публичните събития, в които Дворкин често участва като експерт, засилват усещането за заплаха и затвърждават позицията му на водещ глас в борбата срещу „сектите“. Тази внимателно организирана кампания създава модел, който се повтаря и при други групи, считани за „нежелани“ от Дворкин и РПЦ.


Методологията на Дворкин разчита до голяма степен на информационната война. Той поддържа връзки с чуждестранни антикултови дейци, особено с Йоханес Агаард, лутерански свещеник от Дания, и внася богата антикултова литература. Този материал, често лишен от академична строгост и изпълнен с необосновани твърдения, е в основата на „експертизата“ на Дворкин. След това той разпространява тази информация чрез лекции, статии и книги, като ефективно формира дискурса за „сектите“ в Русия.


Ключов елемент от стратегията на Дворкин е създаването през 1993 г. на Центъра за религиозни изследвания на името на йеромонах Ириней Лионски. Този център се превръща в средище на антисектантската дейност, издавайки публикации и организирайки събития, които допълнително затвърждават разказа за „сектантската заплаха“. Влиянието на Дворкин се разпростира и в йерархията на РПЦ, като кулминацията е резолюцията на Епископския съвет от 1994 г. „За псевдохристиянските секти, езичеството и окултизма“, която официализира позицията на РПЦ срещу многобройните групи. Тази резолюция, силно повлияна от работата на Дворкин, полага основите на рестриктивния закон от 1997 г. „За свободата на съвестта и религиозните сдружения“ - ключов законодателен акт, който въвежда дискриминационни изисквания за регистрация на „нетрадиционни“ религиозни организации.


Успехът на Дворкин в оформянето на правната среда показва нарастващата му власт и влияние. Той ефективно използва обществените тревоги, манипулира информацията и култивира връзките си в РПЦ и държавните институции, за да създаде система, която привилегирова РПЦ, докато маргинализира другите религиозни групи. Това отбеляза значителна промяна в постсъветската епоха, сигнализирайки за началото на нов период, характеризиращ се с все по-строги ограничения на религиозната свобода и нарастващо преплитане на църквата и държавата. Случаят със Сциентоложката църква, при който сътрудникът на Дворкин, Лариса Астахова, предостави силно противоречиво и вероятно изфабрикувано експертно становище, което допринесе за ликвидирането на църквата през 2015 г., служи като ярък пример за силата и обхвата на мрежата за борба с култовете. Този случай, както и други подобни, подчертава тревожните последици от влиянието на Дворкин върху правната система и несигурното състояние на религиозната свобода в Русия.


Тази статия подготвя почвата за следващите статии, в които се изследват по-широката мрежа, сливането на църквата и държавата и дългосрочното въздействие на движението за борба с култовете.

Гледайте The Impact, за да научите повече: https://actfiles.org/category/files/

Източник: https://actfiles.org/modern-inquisition-within-the-russian-orthodox-church-part-1/

 



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: investigator25
Категория: Други
Прочетен: 111518
Постинги: 278
Коментари: 93
Гласове: 195
Архив
Календар
«  Май, 2025  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031